Happy Days fotoskola: del III 

Idag är sista chansen att göra läxan till fotoskolans tredje del.

Den här delen fokuserar (ha ha) på kamerainställningar, och de tipsen kan jag tyvärr inte dra nytta av eftersom jag har en liten skitdigitalkamera där jag inte kan ställa in vare sig slutare eller bländare. Så det kanske snart är dags att ge upp på den här fotoskolan? Jag har ju trots allt lärt mig en hel del redan.

Men läxan kunde jag i alla fall ta del av även den här gången. Uppgiften var valfri bildtolkning utav ordet sommar. Och i flera dagar gick jag runt och funderade över hur jag skulle åstadkomma en sådan bild.

Här märks det att jag inte är fotograf för jag lever inte i en värld av synintryck. För mig är sommaren så många andra sorters intryck, och de allra flesta går inte att uttrycka i bildform. Hur fångar man doften av kaprifol på den solvarma trätrappan? Hur fångar man smaken av nyskuren rabarber doppad i strösocker? Hur fångar man saltdoften vid havet? Känslan av otrampad mark under hajkskorna? Värmen från solen på naken hud? Doften av grillkol?

Och framförallt, hur skapar man en sommarbild när man konstant är inlåst på ett kvavt kontor mitt i en stad och inte har tid med grillkvällar eller cykelturer?

Till slut kom jag på det: sommarregn. En regnbild som utstrålar inte bara renhet utan även doften av en nyduschad värld. Här följer alltså då mitt bidrag:


En regnvåt balkong vars ägare tagit skydd inomhus snarare än att njuta av sommarregnet


Solgula blommor som fräschar till sig


Lavendel som doftar så gott

Mina tidigare läxinlägg kan ni hitta här och här.


Kommentarer

fina bilder! Speciellt den sista :)

2011-07-13 @ 15:17:39

gud vad vackra bilder :D

Hoppas du får en super bra lillördagskväll!

2011-07-13 @ 18:06:02
Louise säger:

Väldigt fint skrivet om inte annat. Och jag tycker att du har fångat verkligen fångat sommarregn, och speciellt de gula blommorna, känner man det där svala sommarregnet. Ah eller på alla bilder men just den var så fräsch.



Sv; kanske inte. Vad betyder det "Carpe Nochtem" ? :)

2011-07-13 @ 18:33:06

Klart du inte ska ge upp fotoskolan även om du inte fick möjlighet att prova de manuella inställningarna. Det var därför jag valde temabild denna gång iom att alla inte kanske kan ställa in manuellt. O visst fångar du sommaren fint på bild i alla fall! Länkar! :-)

2011-07-13 @ 19:37:36
emilia säger:

har du ingen systemkamera och ändå är den sista bilden så snygg?! D

2011-07-13 @ 20:01:54
Christina säger:

Kan inget om foto, men älskar dina bildtexter. Så mycket sommar.

2011-07-13 @ 20:58:44
Beatrix säger:

dofter är sannerligen inte lätta att fånga men fina bilder blev det ju.

2011-07-13 @ 22:01:45
Micki säger:

Svar; hahahhahah! nej vad kul.. hah, njae, bärfisar smakar inte direkt fis men ja.. dom smakar riktigt äckligt.. Fast det är väl doften som är värst.. haha, ushushush ;)

2011-07-13 @ 22:04:38
Amanda säger:

Fina bilder där!

2011-07-13 @ 22:37:29
Jennie säger:

kul med fotoskola :)

2011-07-13 @ 23:19:26

Vilken bra idé med sommarregn! Ljuvlig tolkning och inte sådär "typisk" som många andra sommarbilder. Resultatet blev ju underbart! :)



Hjärtbilden kom från hjärtat ^^

2011-07-13 @ 23:27:06
Anna säger:

Ge inte upp Fotoskolan! Läs och ta till dig av det som du kan göra med din kamera för jag ser ju på dina inlägg att du fixar läxorna bra! Gillar verkligen bilderna över kanalen (del 2).

2011-07-14 @ 09:42:27

plåtar du ofta? :D

2011-07-14 @ 12:10:09

Goddagens! Ville kika på hur du gjort med läxan och det blev ju jättebra. Jag har, även om jag kan ställa in på min kamera, INTE lyckats så bra med inställningarna. Fattar liksom inte och ser ingen skillnad på bilderna. Kanske har jag gjort något fel...?

Hälsningar och skam den som ger sig.

Yohanna

2011-07-15 @ 00:06:39



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

 bloglovin Följ mig via Bloglovin   RSS 2.0 Följ mig via RSS
Trackback
bloglovin 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...