Recovering nail biter 

På senare tid har jag fått så många trevliga kommentarer om mina naglar (det finns tydligen till och med de som skulle kunna tänka sig att äta mask för att få mina naglar) så jag tänkte att det kanske var dags att komma ut ur garderoben så att säga.

Mitt namn är Everlasting och jag är nagelbitare.

I hela mitt liv, eller i alla fall sedan jag fick tänder, så har jag bitit på naglarna. Mina föräldrar provade alla huskurer och tips och trix för att få mig att sluta, men inget hjälpte. Inte ens Stopp-och-väx stoppade mig särskilt länge, för jag stod helt enkelt ut med den äckliga smaken tillräckligt länge för att skrapa av Stopp-och-växet med tänderna.

Men så för ungefär två år sedan sa det knäpp i huvudet på mig och så slutade jag. Sedan dess har jag haft många återfall men varje gång jag slitit av en nagel så tänker jag bara asch, det var väl inte så farligt, bara på't igen.

Så tyvärr har jag inga smarta tips att ge er som försöker sluta. Jag bestämde mig helt enkelt, som så många gånger förut, men den här gången så bet det (ha ha). Jag började också gå och få manikyrer och lackade naglar (inte lösnaglar) och då vore det ju synd och skam att bita av det som kostat så mycket och som var så fint. Så det kanske hjälpte? Lacket fungerade även som ett skyddande och stärkande lager så naglarna gick inte av så lätt.

För naglarna var oerhört försvagade. De var tunna och böjliga och bröts hela tiden. Nagelbädden var inte normal heller utan hade dragit sig tillbaka under åratal av misshandel så den vita delen på nageln gick mycket längre ner än hos vanligt folk.

Men sakta men säkert har kvalitén förbättrats. Och jag sköter om dem ordentligt med nagelbandsoljor och undviker att klippa utan filar ner dem med glasfil istället. Jag tror att det hjälper. Och så lackar jag såklart. En gång i veckan tar jag av det gamla lacket och målar på nytt, med både över- och underlack så att det håller länge och förstärker nageln så den inte bryts. För har jag nakna naglar en längre tid så bryts de fortfarande.

Här ska ni få en ovanlig bild på mina naglar au naturel:


Nakna naglar

På bilden ser ni min nagelbandsolja Avoplex från OPI och den glasfilen jag använder så flitigt. Det är mitt recept på glada naglar.

Och har ni tur så får ni snart en tutorial i hur jag filar dem till den formen. Om andan faller på det vill säga. Kanske.


Kommentarer

sv: jo, jag tror det, eller i alla fall snagga ner det så jag slipper se långa slingor liggandes överallt!



Tack för allt stärkande humör! Jag har idag fått mail av olika företag som ska sponsra mig med peruker. Känns kul :)

2011-07-06 @ 16:41:42
Mr Sky säger:

haha där i början av inlägget var det riktigt kul att läsa:). haha. Vad bra att du lyckades sluta med att bita av dom.

2011-07-06 @ 17:53:52
Adine säger:

Jag bet också alltid på naglarna men nu det senare året sa det bara POFF och så slutade jag. Märkligt det där :P

Svar: Ja, eller hur! Jättesöta burkar :) Jag tyckte om dem i alla fall men har fått en kommentar som sa att de var äckliga^^ Alla tycker olika! Testa du :)

2011-07-06 @ 19:32:30
emilia säger:

vi kan gå på anonyma nagelbitare tillsammans



usch, i vissa perioder är jag jätteduktig och andra inte..

2011-07-06 @ 19:46:21
Malin säger:

intressant! jag är också nagelbitare i perioder. Trind är det bästa nagellack jag provat, det gör naglarna helt sjukt fina och starka. Dyrt men värt det, ca 160 kr på Åhlens eller Kicks.



och svar på din kommentar; klart jag slänger emd vidbränningen i instruktionerna, ingen är perfekt och det ska framgå! :P



Kram! /Malin

2011-07-06 @ 20:18:06

Sv: åh tack! Jag älskar det :) KRAM

2011-07-06 @ 20:48:33
Tess säger:

Tack så mycket sötnos :) Jag tycker också att det blev snyggt, det är så härligt med färg! Kram

2011-07-06 @ 20:51:34
bella säger:

Jag har aldrig förstått hur man kan bita på naglarna :o har många bekanta som gör, men jag ryser av bara tanken

2011-07-06 @ 20:57:10
NOVEMBERR säger:

skitsnack, inga oljor, ina krämer, inga tabletter hjälper. det är bara inbillning

2011-07-06 @ 21:14:42

emilia, vi borde starta stödgrupp tillsammans!

2011-07-06 @ 21:54:03

Malin, bra tips, men jag vågar mig inte på sådana stärkande lack. Jag är rädd att naglarna ska bli FÖR starka och bara - ping - brytas av.

2011-07-06 @ 21:55:39

NOVEMBERR, du kan mycket väl ha rätt. Mina naglar blev så otroligt mycket starkare och mindre skivade helt plötsligt för ungefär en månad sedan. Det var då jag började använda oljan regelbundet. Det var också då som jag förbjöd mig själv att använda nagelklipp. Och det var även då som jag började satsa på min avhandling så till den milda grad att min käre man fick ta över allt hushållsarbete så att jag t ex slipper diska. Så det kan bero på något av det andra, och det kan vara ett rent sammanträffande. Men jag tycker det känns lyxigt att kladda med oljan framför TVn på kvällarna, så det fortsätter jag gärna med.

2011-07-06 @ 21:59:08

åh vad jag skulle vilja ha fina naglar..

2011-07-06 @ 22:11:13
mikaela säger:

kanske något värt att prova? oss nagelbitare emellan!

2011-07-07 @ 10:14:05
Isabelle säger:

Måste man ha ganska långa naglar om man ska göra manikyrer.

2011-07-11 @ 11:07:29

Isabelle, det beror på vad för slags manikyr du vill göra. Fransk manikyr ser bättre ut på lite längre naglar tycker jag, men riktigt färglada lack gör sig väldigt bra på korta naglar också. Testa vettja!

2011-07-12 @ 00:04:34



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

 bloglovin Följ mig via Bloglovin   RSS 2.0 Följ mig via RSS
Trackback
bloglovin 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...