Euclids iPhone 

Knappt har man hunnit vänja sig vid tanken att bo i en så pass vacker stad som Oxford, innan de goda nyheterna börjar trilla in.

För det första så går det heta rykten om att den nya iPhonen kommer att släppas idag (ja, jag är en sådan där jobbig en som följer Apple-religionen), precis lagom tills att jag faktiskt behöver skaffa både ny telefon och nytt abonnemang.

Men ännu bättre är nyheten att ESA (European Space Agency) äntligen har kommit sig för med att godkänna Euclid!


Euclid press release

Euclid är ett projekt som många inom mitt astro-område (inklusive jag) har jobbat på i åratal och det kommer att bli fantastiskt. Om åtta år smäller det. Bokstavligen. Då skickar vi upp ett jätteteleskop i rymden som kommer att ta underbart skarpa bilder på nästan hela himlen (det som inte är täckt av Vintergatan). De bilderna kommer sedan att användas av bland annat mig för att hitta mörk materia och mörk energi, alltså de där sakerna som fyller det mesta av vårt universum men som ingen, ingen, vet vad det egentligen är.

Spännande minst sagt. Och framförallt är det en garanti för fler jobbtillfällen för en astrofysiker som jag.


Kommentarer

Det där med iPhone5 smög sig... men iPhone 4S släpps snart :)

Och vad roligt med forskningen och teleskopet! Universum är så galet fascinerande, förstår att du fastnade för det! När jag var liten var Rymden det mest magiska och fantastiska jag visste!

2011-10-04 @ 20:47:55
Lilian säger:

Du måste ju ha världens, eller ska jag säga universums, coolaste jobb eller nåt! Snacka om häftigt!!!

En annan grej som är lite cool är att en tjej som jag lärt känna här i USA jobbar hos en familj vars mannen i hushållet är bror till hon som är gift med själva mr Apple. Pappan till Apple alltså. Fräsigt va :) Var hemma på middag där för ett tag sen och dom rörde ner hummer i potatismoset. Förlåt -pressade potatisen menar jag ju. Helt jäkla onödigt. Smakakade inte ett skit bättre, var bara sjukt mycket dyrare än att bara ha sötpotatis. Men ska inte klaga för det smakade ju inte illa, potatis är gott :)

2011-10-05 @ 03:30:47

Åh my greatness! Det låter spännande :O

Jag tänker bara på The Dark Force när någon nämner mörk materia. Jo, jag vet att det inte riktigt är samma sak, men jag inbillar mig gärna det ;)

2011-10-05 @ 18:02:14

malin, japp du hade helt rätt. iPhone 4S var det. Det kan mycket väl hända att det blir en sådan för min del.

2011-10-05 @ 23:15:13

Lilian, haha, ja, jag gillar mitt jobb faktiskt. Men din berättelse är ju ännu coolare. Hummerpotatis hade jag nog aldrig kommit på själv!

2011-10-05 @ 23:17:11

VelourVenus, The Dark Force är nog mer som mörk energi än mörk materia...

2011-10-05 @ 23:22:32



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

 bloglovin Följ mig via Bloglovin   RSS 2.0 Följ mig via RSS
Trackback
bloglovin 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...